woensdag 14 oktober 2015

Martin zijn dorp

Martin werd geboren op 6 maart 1960 in Moorsele en stierf er ook op 18 oktober 2010. Ook zijn laatste rustplaats bevindt zich er.
Hij woonde in de Ieperstraat, Sint-Jansstraat, Roeselarestraat en Overheulestraat. Hoewel hij dus een paar keer is verhuisd, hij bleef zijn geboortedorp altijd trouw.


En hoe vaak hij ook de baan op moest, verschillende steden en landen heeft bezocht, toch keerde hij maar al te graag terug naar zijn habitat. Naar zijn vrienden en familie, naar de tafel van mémé Agnès en zijn stamcafé "In de Kroone". 

Hij zette zich graag in voor zijn dorp via verschillende verenigingen, zoals je ongetwijfeld al hebt gelezen op deze blog. Hij zette zijn brede schouders graag onder diverse activiteiten en was ook graag aanwezig als er iets te doen was. 

Zijn dorp Moorsele bestempelde hij zelf als "De parel aan de Zuid-West-Vlaamse kroon."

Zijn voorliefde voor zijn geboortedorp is iets wat ingebakken zit bij de inwoners. Hoewel Moorsele een deelgemeente is van Wevelgem, toch voelt een inwoner zich in de eerste plaats Moorselenaar. Pas als we moeten beschrijven waar we wonen, gaan we er "Wevelgem, bij Kortrijk en Menen bijhalen".

Ook ik heb Moorsele nooit kunnen loslaten. Toen mijn vriendin Elien me vroeg waar ik later zou willen wonen, antwoordde ik steevast "Moorsele."

"En nog?"
"Euhm, Moorsele?"

Ik was dan ook blij dat we er in 2011 een huis kochten. We wonen hier intussen al 3 jaar, en elke dag opnieuw doet het me zo'n deugd om de gordijnen van de slaapkamer open te trekken, en de sporthal van Moorsele te zien. Een plaats waar ik zelf ontelbare keren heb gesport, en waar ik pa vergezelde naar de minivoetbal. Inkopen doen in de Spar is zalig, omdat je er altijd wel iemand tegen lijf loopt die je kent en een babbeltje kunt slaan. Ik geniet er elke dag van om met de fiets naar het centrum te rijden en Artuur af te zetten aan school en heel wat bekenden te zien.

Want vele generatiegenoten van mij zijn ook in Moorsele gebleven. En zelfs als ze in buurtgemeenten wonen, dan nog zenden ze vaak hun kinderen hier naar school. Ik ben blij dat ook Artuur en zijn broer of zus hier kunnen opgroeien.

Want Moorsele zit, net zoals bij onze Martin, in mijn hart!

TG

Bruce Springsteen bezingt de liefde voor zijn geboortedorp in het nummer "My Hometown". Hieronder vind je het nummer samen met wat oude beelden van Moorsele, die ik terugvond op de facebookpagina "Moorsele, zo was het", waarvoor dank.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten