dinsdag 6 oktober 2015

Strafstudie

Of onze Martin een brave student was op school weet ik eigenlijk niet. Hij zal denk ik wel ooit straf hebben moeten schrijven. Hij heeft alleszins keer strafstudie gevolgd, zij het dan op 39-jarige leeftijd.

Mijn broer en ik zaten in het eerste en tweede middelbaar in het Sint-Pauluscollege in Moorsele. Een toffe tijd en leuke school, ware het niet dat men iets te ver ging in zijn anti-pestbeleid. Dat een school reageert tegen pest is uiteraard het normaalste van de wereld, maar het kan ook absurd worden. Zo is boos kijken naar een collega-leerling niet meteen pesten, zelfs als die medeleerling dat zo overdreven naar de leerkrachten gaat melden.



Of zogezegde feiten die zich nog eens buiten de school afspeelden. Het kwam mijn broer en zijn klasgenoot Bart. Die zouden op een woensdag bij het terugrijden naar huis gespuwd hebben naar een collega-leerling. Na de schooluren en de fluim had het slachtoffer niet eens geraakt.

Maar dat was voldoende op de twee vandalen de zaterdagvoormiddag naar de strafstudie te sturen. Dat was 6 maart 1999, de verjaardag van pa. Die was niet akkoord met de absurde maatregel, net als de vader van het andere slachtoffer. Dus besloten beide papa's om op zaterdagvoormiddag dan maar zelf naar het Sint-Pauluscollege te stappen om de straffen van hun zonen op zich te nemen. Er werd niet geschreven maar gediscussieerd. Uiteindelijk zijn er geen sancties meer van gekomen, maar op het einde van het schooljaar ruilde mijn broer het Sint-Pauluscollege voor het Sint-Amandscollege in Kortrijk.

TG

Pa in de strafstudie moet er ongeveer zo hebben uitgezien.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten