dinsdag 23 december 2014

Blondjes uit Herzele

Mijn kleine Artuur zit vaak met blinkende ogen naar mijn glas bier te kijken en als ik niet goed oplet, dan is het kornuitje bezig met er geniepig zijn vinger in te steken of om de steel van het glas te nemen om er zo een slokje van te nippen. Deze zomer was ik bezig in de tuin, toen ik plots het gerinkel van flesjes hoorde weerklinken vanuit de garage. Toen ik mijn hoofd binnen stak, zag ik mijn bengel op zijn hurkje zitten bij mijn lege bak Duvel. Het kleine duveltje zat de "klakjes" uit te loeberen met een smile op zijn gezicht.

Ook daar herken ik mezelf in mijn kleine spruit. Ik was ook nog klein toen ik al van papa's pintje wilden proeven. En dat liet pa me ook wel eens doen, zoals je op onderstaande foto kan zien.

Deze foto is genomen bij het zoveel jaar bestaan van Brouwerij De Ryck in Herzele. De zus van de eigenaars van de brouwerij, leefde in het rusthuis in Moorsele waar mijn moeder werkte. Zij was uitgenodigd voor het feest ter ere van het jubileum van de brouwerij. Zij had geen vervoer en vroeg of iemand haar kon brengen. Die personen mochten ook blijven voor het feest. Toen pappie Martin dit te horen kreeg, stelde hij zich meteen kandidaat als chauffeur.

En zo brachten wij de mevrouw naar Herzele, en werd er blond bier van De Ryck geproefd, ook door mij.

Zoveel jaar na mijn eerste blondje uit Herzele, viel ik opnieuw voor een ander blondje uit dezelfde gemeente: mijn Elientje! Elien is afkomstig van Herzele en wij hebben de brouwerij ondertussen ook al bezocht en uiteraard méér dan één biertje van de brouwerij geproefd.

En morgenavond zal het opnieuw genieten worden van dit bier, want dan gaan we kerstavond vieren bij haar meme. Elien haar mama brengt elk jaar een vatje Kerst De Ryck mee om te drinken bij de gigantische toren gourmet.

Misschien tijd dat ook Artuurtje ééntje proeft?

TG





Geen opmerkingen:

Een reactie posten