dinsdag 30 december 2014

Oesters

Morgen alweer de laatste van het jaar. 2014 is voorbij gevlogen. Nog één keer goed feesten en dan is 2015 er. Tijd om de goede voornemens alvast op te lijsten.

Wij vieren oudejaar met vrienden. Dat is al enkele jaren zo en dat is wel op het gemak. We combineren dit jaar kleine gerechtjes met wat spelletjes en een muzikale pak.

De venten hebben elk een biertje gekozen, zodat we geen schuimwijn, rode wijn en andere door elkaar moeten beginnen mengen. Ik heb "Manten" en "Kalle" uitgekozen, twee bieren van brouwerij het Gulden Spoor bij Het Rusteel in Gullegem. We bezochten de brouwerij tijdens de vrijgezellen van mijn vriend Pieter en proefden deze beide bieren. Goedgekeurd, en dus mogen ze op oudejaar in onze glazen.

De venten kijken voor de drank, de dames voor het eten. Drie kleine tapa-gerechtjes zodat we heel de avond door op het gemak een kleinigheid kunnen eten tussen de spelletjes door.

Wel geen oesters op het menu. Ik heb er deze eindejaarsperiode nog geen gegeten, maar ik zal binnenkort wel een kistje halen in Auchan. Twee jaar terug had ik er mee en werd er amper van gegeten door ons gezelschap. Toen ik om 12 uur op 1 januari op stond, heb ik dan alle oesters samen met een fles schuimwijn als ontbijt naar binnen gespeeld. Kwestie van het jaar decadent in te zetten.

Een gewoonte die ik zeker van pappie heb geërfd. Ook hij kon genieten van oesters. Hij nam tijdens deze periode graag een kistje mee uit Auchan, om dan zelf te verorberen. Zo kwam ik hem eens midden in de nacht tegen toen ik terug kwam van een avondje in het jeugdhuis. Op een onchristelijk uur zat hij aan tafel met een stapel oesters. Hij opende de ene na de andere.

Nu, hij was wel aan het oefenen wat hij net had geleerd van Piet Huysentruyt. Pa had enkele kookboeken en dvd's liggen van SOS Piet, waarvan hij regelmatig gerechten probeerde. Op één van die dvd's kan je zien hoe je verschillende soorten oesters gemakkelijk en veilig kan openen. Iets wat pa meteen in de praktijk bracht.

Ook oesters leren openen? Bekijk dan zeker onderstaand filmpje. Vergeet mij zeker niet uit te nodigen om te komen controleren of het lukt!

TG

Geen opmerkingen:

Een reactie posten