zaterdag 17 januari 2015

Uit Martin zijn boekenkast: De avonturen van een vader en een zoon

Vandaag naar Gent geweest en het was er aangenaam wandelen dankzij een mooi zonnetje. Sommigen waagden zich al aan een terrasje, maar daarvoor was het iets te koud.

De drukte hebben we kunnen vermijden door vroeg genoeg te beginnen shoppen en dan in de "spits" in de kleinere straatjes te kuieren. Daar heb je ook van die aangename winkeltjes, zoals striphandels. Als ik ooit een winkel zou beginnen, dan is het er één met ofwel dag- en vakbladen ofwel ééntje met strips en comics.

Ik zag in de etalage van eens stripwinkel niet ver van de Vrijdagsmarkt enkele leuke exemplaren liggen van een stripreeks die ik ook nog in de kast heb staan, en die nog van papa Martin waren.

Het gaat om de "Lustige Kapoentjes" en vooral "Piet Fluwijn en Bolleke". Deze laatste heb ik vroeger vaak uit zijn stripcollectie gehaald. Die bevond zich naast de zetels en tv in ons huis, en stond gevuld met allerlei strips van zowel mijn pa en mijn ma. En met de loop der tijd ook de onze. Mijn moeder had vooral strips van Jommeke, en pa van Nero (bijzonder goed om naar je behoefte mee te doen) en ook andere reeksen van Marc Sleen, waaronder dus Piet Fluwijn en Bolleke.

Deze strips zijn gewoon grapjes van één bladzijde lang. Piet Fluwijn is de papa, Bolleke zijn kapoen van een zoon en dan heb je ook nog "Moeke", de vrouw van Piet en moeder van Bolleke. Ik weet dat ik ze vroeger kapot heb gelezen, en ik heb ze bij de terugkeer uit Gent meteen eens teruggezocht in mijn collectie, en ze vallen inderdaad bijna uiteen. Pure nostalgie.

Gelukkig weet ik nu dat ze ze in Gent opnieuw in de rekken hebben liggen. Onvergetelijke avonturen van een vader en zijn zoon.

TG


Geen opmerkingen:

Een reactie posten