zaterdag 24 januari 2015

Sabayon bij Hellas

We blijven de culinaire tour opgaan. Was witte bonen in tomatensaus met Zwitserse schijven pa zijn favoriete gerecht, dan stond Sabayon op nummer 1 op de dessertlijst.

Gisteren hebben we er nog een overheerlijke gegeten, daar waar pa ze ook zo graag lustte: Grieks Restaurant Hellas in Kortrijk. Hellas was ook één van de favoriete plekjes van pa. In het begin, toen het restaurant nog was waar nu de K is. Op de hoek van de Sint-Jansstraat. Het Grieks restaurant was toen kleiner. Door de komst van K verhuisde het restaurant naar de andere kant van de straat, bijna naast de Kruidentuin.

Het is er zeer lekker eten, de schotel van de chef is een echte aanrader! Ook de het personeel is er enorm vriendelijk, en je krijgt bijna altijd een digestief van het huis.

We zijn er vaak geweest met pa. Ook voor mijn verjaardag trakteerde ma onze bende eens bij de Griek. Lekkere schotel van de chef, met de speciale wijn, Retsina, die mijn pa ons leerde kennen. Mijn schoonzus Manuela is dol op deze speciale wijn, die een hardmaak heeft. Zeker eens proberen.

Maar pa kreeg pas echt water in de mond als de dessertkaart er aan kwam. Hij hoefde niet te twijfelen: Sabayon it was. Zoals hij zelf zei "Ik krijg al water in de mond als ik ze  de sabayon nog maar hoor kloppen in de keuken!". Hij kon er zo van genieten. Ik zie hem nog voor mij met zijn lepel. Die stak hij heel diep in het glas om het bolletje ijs onderaan te vinden, en dan vervolgens in zijn mond te steken met de toefjes warme sabayon. Zijn ogen blonken!

Voor de zoetebekken en liefhebbers: een aanrader om te noteren.

TG







Geen opmerkingen:

Een reactie posten