vrijdag 16 januari 2015

Zwitsers zakmes

Vandaag gelezen dat de Zwitserse frank duurder wordt. Wie nu op reis gaat naar Zwitserland betaalt zo'n 20 % meer. Je zal maar een skireis gepland hebben.

Ikzelf ben redelijk veel naar Zwitserland geweest, maar dan vooral met de CM. Maloja, Saint-Luc en Fiesch. Maar met ons gezin zijn we er één keer geweest, maar dan zeer kort. We waren op doorreis naar Italië en vrienden van mijn vader, Mich en Kathy, waren er toen ook. Het was nationale feestdag, en ik weet nog goed dat het vuurwerk er echt letterlijk rond je oren vloog. In het hotel waar we logeerden was er maar 1 kamer meer: ééntje van twintig personen waar 10 stapelbedden stonden. We konden met ons 5 kiezen waar we wilden liggen.

Het is ook bij die ene keer gebleven. De bergen waren niks voor pappie. Niet om te wandelen en al zeker niet om te skiën zoals ik eerder al eens meegaf.

Zijn enige passie met Zwitserland was het verzamelen van Zwitserse zakmessen. Hij heeft er een hele collectie gehad. Gisteren nog was ik op zoek naar een usb-kabel in één van de opbergdoosjes die Elien heeft voorzien voor al mijn kabelerij. Kabels verzamelen is een trekje dat ik van pa heb geërfd. Ik vond er een klein mesje van hem terug, dat aan de scherpte ervan te voelen, weinig gebruikt is geweest.

Want pa had twee redenen om de mesjes te verzamelen:

1. Ofwel was hij er weer eens ééntje kwijtgespeeld en wist hij het niet meer liggen. Nadat hij een nieuw exemplaar had gekocht, dook het oude dan plots ergens terug op.

2. Ofwel was zijn poging om het mes te slijpen weer eens faliekant mislukt. Hij probeerde altijd tevergeefs om zijn messen te slijpen, maar hoe meer hij sleep, hoe botter het mes werd. En dan bracht hij op één of andere reis wel weer een nieuw mee.

In de beste gevallen vroeg hij aan onze André om zijn mes te slijpen. André had zo'n steen en was een enorm handige man. Die sleep pa zijn messen alsof het niets was. Toen André ze onder handen nam, dan waren ze weer zo goed als nieuws tot ... pa er toch zelf een klein ingreepje aan probeerde te doen. Dan kon zelfs André het slijpwerk niet mee herstellen. Een nieuw mes was dan de beste optie.

Hij had ze in het groot, in het klein. Met heel veel of juist heel weinig gadgets erop.

Hieronder het model dat ik gisteren terugvond. Weinig gadgets maar wel met een scherp mes! Hij was het wellicht al kwijtgespeeld nog voor hij een slijppoging kon ondernemen!

TG




Geen opmerkingen:

Een reactie posten