woensdag 21 januari 2015

Picon à la meme Agnès

Als je bij mijn meme binnenkwam, dan zij ze altijd: "Ga maar naar de brouwerij, en haal iets om te drinken."

De brouwerij dat was de berging waar ze haren bieren en ander bewaarde. Een assortiment dat ze steevast aanvulde met bieren die we graag dronken. Ik heb er nooit statistieken van bijgehouden, maar ik denk dat Duvel, Rochefort 8 en Hoegaarden Grand-Crû mijn top 3 van gedronken bieren bij meme zijn. 

Hoewel het dus de brouwerij heette, brouwde ze zelf geen bier. Ze was wel enorm gekend voor haar picon! Als ik de naam van mijn meme laat vallen, dan duikt haar picon altijd wel op!

Zij had haar geheim recept. Ze haalde haar flessen alcohol in een apotheek in Frankrijk, in een dorpje over de grens. Pure alcohol was er stukken goedkoper dan hier en zij ging telkens twee flessen halen. Mijn meme kon geen woord frans, enkel het woord "Deux". Ze stapte de apotheek binnen en toonde twee vingers en zei "Deux". De apotheek kende in de loop der jaren Agnèske en wist dat ze twee flessen nodig had.

De picon haalde ze in Auchan, want daar hebben ze literflessen (in België meestal 75cl) en is de prijs ook lager. Dan deed ze er nog geheime ingrediënten bij, zoals een flesje dat ze bij de apotheek bestelde en nog wat.

Meme kreeg zelfs bestellingen. Van leerkrachten voor een verjaardagsfeest maar ook van haar kleinkinderen. Voor mijn verjaardag op mijn allereerste werk had ik ooit enkele flessen mee, die toen ik de frigo belandden nadat we ze niet allemaal hadden uitgekregen tijdens de aperitief. Als het eens paste, nuttigden we een aperitiefje. Hij was zeer geliefd, die picon.

Ook bij haar aan tafel kregen haar gasten een picon als ze dat wilden. Dat was iets wat ik meestal dronk voor tijdens de aperitief op zaterdag. Voor of na het repeteren met The Bjètles. 
En uiteraard ook papa dronk er geregeld één. Maar vreemd genoeg was hijzelf niet de grootste fan van zijn moeders picon. Hij vond hem zelf wat te zoet. Ieder zijn smaak natuurlijk.

Wat zeer opvallend is: meme heeft zelf nooit, maar dan ook nooit van haar eigen picon gedronken! Ze heeft zelfs pakken flessen gemaakt, maar zelf nooit een glas genuttigd. Meme dronk zelden alcohol, en als ze dat al deed, was dat witte Martini. Hierover lees je meer in een volgend blogbericht.

Vraag gerust aan al wie ooit aan meme's tafel zat, wat ze er van vonden! En wil je hem eens drinken of uitproberen, wees gerust. Het recept is veilig en wel, zelfs nu meme er niet meer is! Mijn tante Christa, broer Japie, neef Tjorven en schoonbroer Birger hebben het recept en brouwen er nu en dan. In een speciale fles met een etiket dat ik ter ere van meme heb ontworpen. Je vindt het onderaan dit bericht.

Maak ik ook picon? Wel, ik ga vooral proeven of ze de recepten zijn trouw gebleven! Kwaliteitscontrole, dat moet ook gebeuren.

TG


Geen opmerkingen:

Een reactie posten