donderdag 29 januari 2015

Piet Van Riel

Hoewel hij "Huberts" op camping niet echt als het leukste ter wereld beschouwde, had pa toch vrienden, kennissen en collega's in Nederland.

Zo had hij Piet Kooi die net over de grens woont, en eigenlijk de stempel "Reserve-belg" kreeg. Piet woonde in een wijk aan het kanaal, en zoals ik eerder meegaf, gingen Japie, pa en ik eens zeilen met hem toen ma en Suzan op Chirokamp trokken.

Een andere vriend en collega was Piet Van Riel. Piet en pa hadden wat dezelfde postuur. Toen mijn vader overleed, heb ik Piet opgebeld met het droevige nieuws en de vraag of hij alle collega's kon verwittigen. We hadden toen veel contact  via telefoon, maar we hadden elkaar nog nooit in levende lijve gezien. Toen hij me aan de telefoon meldde dat ik hem zaterdag na de begrafenis zou zien, vroeg ik hem hoe ik hem zou herkennen.
"Wel Tim, op het werk grapt men wel eens dat je pa en ik dezelfde kleermaker hebben."

Tijdens de begroeting na de begrafenis zag ik enorm veel mensen passeren, toen ik plots iemand voor me kreeg die wel aan de beschrijving voldeed. Ik vroeg hem "Heeft u toevallig dezelfde kleermaker als mijn vader?" Hij begon spontaan te lachen.
"Inderdaad Tim, ik ben Piet."

Ondertussen zien we Piet jaarlijks tijdens de bijeenkomst van Xenics, het bedrijf waar mijn pa toen met Piet werkte. En dan is het opnieuw anekdotes opvissen. De leukste blijft die van die keer dat hij voor de eerste keer mijn broer Japie te zien kreeg.

Piet was met zijn auto naar ons thuis gereden. Van daaruit trok hij samen met pa naar Engeland. Pa was chauffeur.

Bij de terugkeer naar huis, reden ze in de Overheulestraat. Mijn vader zag van ver mijn broer in de tegengestelde richting rijden met de fiets. Hij zwaaide naar zijn zoon. En die deed wat hij zeer vaak deed in die tijd .... Hij stak met een brede smile zijn middelvinger op.

Pa begon te blozen en keek naar Piet, die naast hem zat.
"Euh, nou, dat is mijn zoon. Zo begroet hij zijn pappie."
"Ah zo, dat is enig!"

Japie was op weg naar meme, waar ik hem zag binnen komen.
"Kan het zijn dat pa vol mee heeft in de auto?"
"Ja, zijn collega Piet, ze zijn samen naar Engeland geweest"
"Ai, shit ...."

Toen pa even later bij meme arriveerde, stond het schaamrood helemaal tot aan zijn lippen.

TG





Geen opmerkingen:

Een reactie posten