zondag 29 maart 2015

E3 en Gent-Wevelgem

Vandaag alweer koers op het programma, en dan nog heel dicht: Gent-Wevelgem. Totaal niet mijn favoriete koers, maar de editie van vandaag was fantastisch.

Mijn favoriete koers in de buurt is de E3-Harelbeke. Daar gingen pa en ik heel vaak naar de start kijken. Tot 2011 ging die wedstrijd nog door de zaterdag voor de Ronde van Vlaanderen. Sinds 2012 wordt de E3 op vrijdag gereden. Gent-Wevelgem ging tot 2009 door op woensdag, maar vanaf 2010 verhuisde die koers naar de woensdag. E

Pa en ik hadden het wel voor de E3, en wij reden langs de vaart en parkeerden onze wagen aan de achterkant van café de Gilde. We stapten het café binnen, dronken een pint en gingen dan via de voorkant naar de straat waar alle bussen van de wielerploegen stonden. Je kon vrij door de straat lopen, de fietsen bekijken en ook de renners spotten. Op de markt stelde Miche Wuyts dan de renners voor, en na het startschot gingen we dan nog een pintje drinken om dan vervolgens de auto op te pikken, naar meme te rijden om te aperitieven. Dan volgde de Kameleon om te eten, en dan bekeken we de koers op tv.

Mooie herinneringen die helaas verleden tijd zijn. Nu de koers op vrijdag wordt gereden, kan ik niet meer naar de start en ook café De Gilde ligt tegen de grond. Maar toch blijft de E3 één van mijn favoriete koersen.

De andere, Gent-Wevelgem is niet mijn ding omdat daar zelden iets gebeurd (hetzij vandaag). Maar pa was er wel fan van. Het duurde pas tot 1998 dat hij voor het eerst live eens naar deze koers in onze buurtgemeente ging kijken. Hij had vrijaf genomen die dag om na al die jaren toch eens te gaan loeren. En hij kwam zelfs in beeld!

In 1998 was Frank Vandenbroucke de sterkste in de wedstrijd en hij kwam solo over de meet in de Vanackerestraat. Hij bolde nog even uit en viel stil vlak voor café Sint-Barbara. Pa had de koers daar gevolgd en was naar buiten gerend. De camera zoomde in op VDB terwijl zijn verzorgers hem opvingen, en pa was te zien achter de nadars.

Sinds 1998 maakte hij vaak met vrienden een uitstap tijdens Gent-Wevelgem. Ze ontbeten, gingen naar de start in Deinze. Vervolgens aten ze iets in een restaurant nabij de Kemmel en bleven dan plakken na de koers in Wevelgem. Hij kwam 's avonds laat thuis en dan was het steeds dezelfde grap.

"Amaai, dat was een lange koers pa! Zijn ze nu pas binnen? Weet je nog wie won?"

Hij wist het vaak nog en vandaag zou hij echt wel een uitvlucht hebben gehad, want de koers duurde door de helse omstandigheden echt wel lang!

Zo, nog 1 week en dan begint de wielerhoogdag van Vlaanderen. En daarvan heb ik vrij veel herinneringen aan pa! Ik kan van 2001 tot 2010 perfect zeggen wat we bij elke editie hebben gedaan! En morgen beginnen we er aan!

TG





Geen opmerkingen:

Een reactie posten