dinsdag 24 maart 2015

Met pappie naar Parijs: Place Dauphine

Nog zo'n leuke plek die ik in Parijs leerde kennen via pa is Place Dauphine. Pa bestempelde dit als het meest rustigste plekje in het centrum van Parijs. En inderdaad: zoek het maar eens op in Google maps en je zal zien, het ligt in het hart van de stad, in de punt van Île de la citée in het 1e arrondissement.

Het plein is wat in de vorm van een driehoek en komt uit op de Pont Neuf, één van de bekendste bruggen van de lichtstad.  Een brug waar pa me ooit goede raad over heeft gegeven toen ik in 2001 met onze klas naar Parijs trok. Place Dauphine bevindt zich ook op een boogscheut van Notre Dame. Maar als je er staat, of op een bankje gaat zitten, besef je totaal niet dat je te midden Parijs zit. Je hoort er weinig lawaai, geen verkeer en amper volk.

Pa leerde me plein dit kennen tijdens onze eerste touruitstap in 2008. Vanop het plein staken we de brug over naar het Louvre. Daar liepen we de tuin af, naar het uitzichtpunt op de Champs-Elysées en de Obelisk. Het was snikheet en terwijl we stapten zag ik de zweetdruppels van zijn voorhoofd parelen.

"Eéntje drinken pa? Ik zal trakteren."

Dat liet hij zich geen twee keer zetten. We zetten ons op een terras in de tuin van het Louvre, jardin des Tuilleries, en bestelden 2 halve liters 1664. De prijs was ernaar, maar het bier deed wel deugd. We lesten onze dorst en gingen naar de koers kijken. En een Belg won de etappe: Gert Steegmans was de sterkste in de sprint.

Morgen gaan we even naar de plaats waar we die dag gelunchet hebben. Een plaats waar je de echte Parisiens vindt, en de toeristen schaars zijn.

TG

Het driehoekige Place Dauphine


Place Dauphine vanop kaart







Geen opmerkingen:

Een reactie posten