dinsdag 31 maart 2015

De Ronde: start in Brugge

Het was vanaf 2001 een jaarlijkse traditie om naar de start van de Ronde op de Grote Markt in Brugge te gaan kijken. Het was althans de eerste keer dat ik mee ging. We spraken met een bende van de Behaarde Borsten af op onchristelijke uren op de plaatse van Moorsele. Dan reden we naar Brugge, liepen van het Zand (waar de rennersbussen stonden) naar de Grote Markt. Daar werden de renners op een groot podium voorgesteld door Michel Wuyts en Carl Huybrechts onder begeleiding van een orkestje.

Anno 2015 bestaat dit concept nog, maar ga ik al lang niet meer kijken. Het is veel te druk geworden in Brugge, en de sfeer is dezelfde niet meer nu Sven Deleyer Michel Wuyts vervangt en het hele gebeuren live wordt uitgezonden. Het spontane is er af. In 2011 ging ik nog eens met vrienden kijken, maar merkte dat de sfeer van weleer echt zoek was. Sinds 2012 blijf ik gewoon thuis, en dus ook zondag. Als ik kan, ga ik wel eens kijken als ze dichtbij in de buurt passeren. In 2013 passeerden ze in Moorsele, 2014 in Heule en dit jaar in Gullegem.

In 2001 werd een nieuwe ploeg in het leven geblazen: Domo-Farm Frites. Een een goeie vriend van pa, Rik Vanwalleghem, was geloof ik pr-verantwoordelijke van die ploeg, waar o.a. Johan Museeuw bij reed. Om de ploeg te steunen, en toch op te vallen, had hij een Braziliaans vlag mee met daarop een zelf verzonnen spreuk "Solo Volo Velo Domo". Een Braziliaans vlag viel immens op tussen alle andere, vooral Vlaamse vlaggen. Er reed geen enkele Braziliaan mee in de Ronde.

Maar achteraf op de sfeerfoto's van de Grote Markt, kon je vrij makkelijk die vlag zien. Pa had die op een vislans gehangen, dus torende ze nog eens boven iedereen uit.

Helaas hielp de vlag de Domo-ploeg niet vooruit. Het was een zeer tegenvallende ronde waarin heel wat minder bekende renners in Meerbeke spurtten voor de zege. Gianluca Bortolami won een ietwat flauwe editie. Misschien heeft die man Braziliaanse roots!

TG




Geen opmerkingen:

Een reactie posten