woensdag 4 februari 2015

Hedwig Luc

Zoals ik gisteren meegaf werd ik in de Burgerlijke stand ingeschreven als Tim Hedwig Luc Ghillemyn.

Hedwig was mijn pa's oudste broer, en ook mijn dooppeter. Ik heb hem zelf nooit echt gekend, omdat hij toen ik zo'n jaar of 5 was, alle contact brak met de familie. Nonkel Hedwig overleed afgelopen zomer.
Mijn doopmeter is mijn moeders ma, en dus mijn mémé, Gabriëlle.

Luc is mijn nonkel, en mijn vaders schoonbroer. Waarom ik de naam van mijn nonkel als derde naam heb meegekregen? Wel, het zit zo:

Nonkel Luc en papa Martin gingen mij samen in de voormiddag gaan aangeven bij de Burgerlijke Stand in Kortrijk. Omdat nonkel Luc mee was, had hij de eer om zijn naam ook op mijn akte en paspoort te zien prijken. Om dat heugelijke moment te vieren, zakten mijn vader en nonkel Luc af naar de Raadskelder, een café in een kelder onder het stadhuis. Daar klonken ze op mij. Wat ze precies dronken, dat kan nonkel Luc zich niet meer zo herinneren. Het waren wellicht cocktails die zoet proefden maar sterke gevolgen met zich meedroegen! Na menige vreugdedronken keerden ze terug naar het huis van mijn nonkel Luc in Bissegem, waar mijn tante Christa zat te wachten met het eten. Mijn tante was toen zelf hoogzwanger, want exact een week na mij beviel ze van mijn neef Sam.

Mijn tante zag haar man en haar broer binnen waggelen. Geen van beide waren in staat om iets te eten. En zeker niet om te werken!!! Want pa moest 's middags weer op de Kulak zijn waar hij werkte als assistent en nonkel Luc moest terug naar de bank.

Maar tante had al lang in de mot dat geen van beide enige professionele prestaties zou verrichten. Daarom belde ze naar de bank om te melden dat nonkel Luc beter thuis bleef. Pa had een werkzetting in de Kulak en moest dus aanwezig zijn. Dus bracht een hoogzwangere tante hem daarnaartoe. Hoe het hij daar heeft vanaf gebracht, is ook voor haar een raadsel.

Nonkel Luc knapte ondertussen een uiltje in de zetel, terwijl zijn toen bijna 2-jaar oude dochter Lien in haar park zat om haar vader in de mot te houden.

Pa wou trouwens thuis de rock 'n' roll-held uithangen. Hij haalde de matras uit zijn kamer en legde ze op de grond van de living om te slapen. Dat vond hij leuk om te doen tot ... niemand minder dan meme Agnès binnenkwam om te kijken hoe het met haar zoon was. Ze zag hem tot haar verbijstering op de grond liggen knorren. Pa kreeg de tijd niet om uit te leggen wat zijn plan was, hij moest direct mee naar huis met meme. Hij moest tot zolang mijn moeder in het ziekenhuis was, bij haar blijven logeren. Tot zover zijn vrijgezellenplannen thuis!

De traditie om je kind te gaan aangeven en dan ééntje te drinken heb ik trouwens met enkele vrienden verdergezet. Toen Artuur geboren werd, waren mijn vrienden Foane en Pierre mee om te getuigen. Zij worden binnenkort papa, en dus trekken we samen nog eens naar de Burgerlijke Stand!

TG


Nonkel Luc en papa Martin: al iets beter dan na het bezoek aan de Raadskelder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten