donderdag 5 februari 2015

Uit memé's brouwerij: Verboden Vrucht

Zoals gisteren meegegeven is het niet meer duidelijk wat nonkel Luc en papa precies hebben gedronken in de Raadskelder. Het waren in alle geval cocktails en hele straffe!

Nochthans was papa niet meteen zo'n cocktaildrinker. Eerder wijn en streekbieren voor hem. Vooral dat laatste is een liefhebberij die Jasper en ik zeker hebben overgeërfd. Zelfs mijn schoonbroer Birger.

We hebben zeer veel biertjes leren kennen vanuit meme haar Brouwerij! En ééntje die me nog altijd aan pa en ook meme doet denken is "Verboden Vrucht".

Verboden Vrucht is een amberkleurig en fruitig bier van zo'n 8,5%. Het wordt gebrouwen door Brouwerij Kluis, waar ook Hoegaarden Grand-Crû en Julius waren ondergedompeld tot mastodont Interbrew alles overnam. De bieren worden tot op vandaag nog steeds gebrouwen in zijn verkrijgbaar in bierhandels en dergelijke.

Ik herinner me als klein kind dit bier het best. Vooral het etiket waarop een Bijbels tafereeltje uit de Tuin van Eden te zien is. Adam en Eva met een appel in de hand, al is de appel vervangen door het bier. Het tafereel stond op het etiket en ook op het  typische glas met de gedraaide voet. We bleven als klein kind maar staren naar dat etiket en glas, want er stonden "blote" mensen op. Bovendien was het zo dat indertijd er nog van die aluminium wikkels rond de hals van de fles zaten. Wat nu nog steeds zo is bij Leffe. Als kleine petoeter zaten wij bij pa op schoot aan meme's legendarische tafel. Wij prutsten dan de folie van de fles en draaiden er dan figuurtjes van en speelden met de kroonkurk.

Puur jeugdsentiment als ik er één zie. En drink uiteraard, want vanaf ik er de leeftijd toe had, heb ik het lekkers ook geprobeerd!

Anno 2015 is de tekening op het etiket en glas opgefrist, maar het is nog steeds een bloot meneertje en madammeke. Hieronder nog een afbeelding van de versie van het glas die ik me herinner van bij meme. Ik heb trouwens nog steeds één van haar glazen van Verboden Vrucht in mijn kast staan! En ook één van Hoegaarden Grand Crû. Dat heb ik ooit eens voor haar meegebracht uit café Pegasus aan het station in Kortrijk. Morgen meer hierover.

Genoeg geschreven, nu ééntje drinken!

TG


Geen opmerkingen:

Een reactie posten