zondag 15 februari 2015

Zomerse hutsepot

Heerlijke dag vandaag. Ongelooflijk hoeveel deugd het zonnetje kan doen! Je zou zo zin beginnen krijgen in de zomer. Of in zomerse gerechten.
Een zomers gerecht die ik nog steeds in mijn hart (en vooral) maag draag, is de zomerse hutsepot van meme.

Naast drank maken en bij gelegenheid drinken zoals we eerder al lazen, kon meme ook eten maken. Ik geef eerlijk toe dat niet alle gerechten toppers waren. Vooral haar Orloff-gebraad was niet meteen iets om een blogpost aan te wijden. Of misschien wel, over het ritueel dat we hadden toen ze het gerecht voor Japie, pa en mij klaarmaakte. Maar wie weet leest ze hierboven in de hemel wel mee, en ik zou niet willen dat ze me vanuit het hiernamaals komt achtervolgen met haar boze blik.

Ze mag me wel steeds verrassen met haar fantastische zomerse hutsepot. Het water komt me al in de mond als ik er nog maar over schrijf. Ze maakte een gigantische portie voor de hele familie en die namen we mee naar huis en we konden er dagen van eten.

Gelukkig is het recept bewaard gebleven. Mijn tante, broer en neef kennen die, en ook meme haar huishoudster Kathy kent de formule. Kathy kwam elke woensdag voormiddag bij meme en nadat ze haar huis gepoetst hadden deden ze samen inkopen in de Spar, vlaak naast meme's huis. Ze brachten de ingrediënten mee en maakten samen de hutsepot.  Meme voor de familie en Kathy voor haar gezin. En zo leerde meme Kathy hutsepot maken en is het recept in goede handen.

Hutsepot was ook iets wat papa Martin wel lustte. Hij had zijn eigen speciale manier om die op te eten.

Hij nam een boterham en belegde die met hutsepot. Zoals je preparé of choco smeert. Op de hutsepot deed hij dan een kwak mosterd. En bij het gerecht, maakte hij ook nog een worst of kotelet klaar.

Ben je aan het verwateren? Wil je de hutsepot ook eens proeven? Geen enkel probleem!

Mario, de slager van de spar in Moorsele, kent het gerecht. Wie in de spar in Moorsele een hutsepot koopt, heeft een lekkernij volgens meme's recept in huis! Zeker een aanrader.

TG





Geen opmerkingen:

Een reactie posten