zondag 16 augustus 2015

Martins gadgets: digitale foto's

Naast gsms zijn ook digitale foto's niet meer weg te denken. Waar je enkele jaren terug nog vrij vaak digitale fototoestellen zag, wordt de smartphone momenteel gebruikt voor het nemen van foto's of het schieten van video's. Ook ik heb al duizenden foto's van mijn kleine kapoen, en 98% werd genomen met mijn iPhone. Logisch, want die heb ik steeds op zak. Als Artuur weer een stoot uithaalt (wat dagelijks toch meerdere keren voorkomt) dan heb ik vlug een kiekje. En met de komst van een tweede spruit in het vooruitzicht, zal de iPhone nog meer ingezet worden om herinneringen te vereeuwigen. Je kan anno 2015 alles ook makkelijk bewaren "in the cloud" waardoor je overal en altijd aan je collectie kan, en die bovendien vlot met mijn computer en laptop wordt gesynchroniseerd. Met een baby op komst, heb ik alvast extra Gigabytes ruimte bijgekocht. Hou jullie dus maar schrap voor talloze kiekjes.



Maar jaren geleden was digitale fotografie nog iets exotisch. Enkele zonderlingen hadden een dergelijk exemplaar waarmee je foto's kon nemen die je meteen kon bekijken op een schermpje, en die je op de computer kon zetten. Bovendien kon je vrij veel foto's nemen, zolang je maar geheugenkaartjes bij had.

Eén van die zonderlingen met zo'n toestel was uiteraard onze Martin. Hij schafte in 2001 zijn eerste digitale camera van Canon aan. Een dikke blaft met een kleinere resolutie zou je nu zeggen, maar voor die tijd wel hoogstaand. En hij was er trots op, en deed hem ook overal mee.

Hij legde onze skireis naar La Clusaz vast, samen met nonkel Steven die ook een digitaal toestelletje had van Epson. Hun beelden en filmpjes heb ik gebruikt voor de vijfde aflevering van de Planckaerts.

Mettertijd werden camera's compacter en ook beter qua resolutie. En ook pa schafte nieuwe toestelletjes aan, zoals de Canon ixus 80. Een prima toestelletje waarmee anno 2015 oma Greet de kleinkinderen vastlegt op het digitale doek. Op die manier hebben we een mooie collectie foto's van het nageslacht!

TG

Pa pronkt met zijn nieuwe speeltje tijdens het huwelijksfeest van nonkel Wouter in 2001.
Nonkel Steven en nonkel Ferdy kijken bewonderend toe.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten