woensdag 26 november 2014

Brouwexperimenten anno 1986

Hiep hiep, vandaag is het 28 jaar geleden dat papa Martin's tweede telg ter wereld kwam. 22 maand na hun eerste zoon, mezelf, volgde zoon nummer twee: Jasper (aka Jappie aka Claude).

Ik was een maandje te vroeg en mijn broer die was wat in retard. Maar dat zit wat in de genen, want mijn zoon Artuur was ook te vroeg en Ella, Jaspers dochter, die was ook een weekje te laat. Maar al bij al is hij er goed uitgekomen. In tegenstelling tot nu, had kleine Japie donkere zwarte manen. Nu heeft hij lange blonde lokken als een prins uit de sprookjesboeken.

Jasper is trouwens het resultaat van papa Martins brouwavonturen! Net als zijn neefjes Rob en Dieter. Dat wist mijn tante Christa, papa's zus, mij te vertellen!

"Martin voelde zich eens brouwer in spe en wilde ook eens proberen een eigen biertje te brouwen. Een grote fles met een waterslot en de nodige geheime ingrediënten en het brouwen kon beginnen.
Op zijn verjaardag mochten we eens proeven van zijn brouwsel. Aanwezigen:  Steven, Francesca, Greet , Martin, Luc en Ikzelf.  Het was een bruin biertje en de smaak, ja die kon er wel door.
Resultaat: op het communiefeest  van Tjorven gingen Greet en ik (zonder van elkaar iets af te weten) aan Annie vertellen dat we niet veel zouden eten, dat het zeker niet aan de maaltijd lag, maar wel aan onze toestand.


Rob werd geboren op 15/11 (14 dagen te vroeg, maar deze keer zou ik de eerste zijn en niet zoals in 1985 mij laten inhalen door de kleine van mijn kleine broer). Op 26/11 werd Jasper geboren en daarna Dieter op 29/11.
Ja dat biertje was sterk en had zijn neveneffecten. Het werd niet meer gebrouwen."


Er was zaterdag trouwens een feestje voor Jaspers birthday en hij trakteerde ons op fantastisch lekkere en zelfgemaakte hamburgers! Het was net als andere jaren even zoeken voor een cadeautje, want hoe ouder iemand wordt, hoe moeilijker het wordt om iets origineels te vinden. Vooral als de feestdagen in aantocht zijn, en het volop cadeautjestijd is.

Papa Martin, die was altijd origineel met zijn geschenken. Een foto van het allerlaatste verjaardagsgeschenk dat hij Jasper gaf, heb ik teruggevonden op zijn gsm-toestel. Het was een "ik-ga-binnenkort-samenwonen"-setje, bestaande uit pantoffels, een hondenriempje, vishaak, ...

Jasper en Manuela hadden net een huis gekocht en moesten toen nog beginnen aan het bouwen ervan.  Pa heeft hun woning nooit gezien, maar dat was alvast zijn bijdrage aan hun nieuwe nestje!

TG


Geen opmerkingen:

Een reactie posten