vrijdag 7 november 2014

Martin Bukowski

De laatste jaren heb ik Charles Bukowski ontdekt. Zowel zijn romans als poëzie. Fantastisch. Na "Post Office" en "Ham on Rye" was ik meteen verkocht. Sindsdien is mijn Bukowski-collectie in mijn boekenkast enorm gegroeid dankzij bol.com.
Dit jaar zijn heel wat van zijn boeken opnieuw heruitgegeven in het Nederlands, en ook een paar van zijn dichtbundels.

Bukowski staat ook bekend om zijn gevatte quotes, en heel vaak zie je er via pinterest, twitter of andere passeren. De man kon levenswijsheid bundelen in één enkele zin en was niet voor niets de held van "American Lowlife".

Enkele van mijn favorieten van Buk:
"Some people never goe crazy, what truly horrible lives they must lead".
“The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.” 
"I hate prisons, they have the wrong kind of bars in there"
"My ambition is handicapped by laziness” 
“An intellectual says a simple thing in a hard way. An artist says a hard thing in a simple way.” 

Op de harde schijf van één van pa zijn computers, een schatkist aan herinneringen, kwam ik een worddocument tegen met de naam "Quotes". Toen ik het opende ontdekte ik tot mijn blijdschap enkele quotes die pa zelf uit zijn klavier heeft getoverd. In de voetsporen van Bukowski. 
Leuke zinnen die een glimlach op je gezicht toveren. Fantastisch toch wat woorden kunnen teweegbrengen.

TG

Ik ben een fontein aan ideeën, maar ik stop bij de uitvoering ervan.

Ik ben een fontein aan ideeën, voor de uitvoering doe ik beroep op investment bankers.

Vrouwelijk individu (een hoofdzonde waard) vraagt : “ Ik ben je aan het vervelen met mijn gezever ? “
Ik : Absoluut niet, in een andere tijd en leven zou ik uren aan al je lippen hangen, hoe ze zich ook plooien, maar ik ben gewoon te moe en ga, weliswaar in gedachten bevredigd, hier en nu, in het enige leven dat ik heb, zonder jou naar bed.

Ze zal het ver brengen, ze mist namelijk enkele intellectuele vermogens die haar daarbij zouden kunnen tegenhouden.

Ik bel je terug, ik kan niet goed nadenken met een telefoon aan mijn oor.

Dutje aan het doen ? Nee, maar hou jij een keer een hele dag mijn hoofd recht.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten