zondag 7 juni 2015

Bedrijvencentrum

Toen pa als zelfstandige begon, gebruikte hij zijn bed als allereerste bureau. Maar dat is niet meteen praktisch en dus ging hij op zoek naar andere mogelijkheden dicht bij huis. En hij vond een geschikte plaats in het bedrijvencentrum in de Vlamingstraat in Wevelgem.

Het bedrijvencentrum werd in 1983 opgericht. Toen pa er introk was hij één van de eerste klanten. Hij kreeg een bureauruimte, het logo van Iret (gebaseerd op dat van Agema) preek op de zuil naast de logo's van de andere bedrijven, en hij kreeg zijn eigen postvak en mocht gebruikmaken van het secretariaat dat werd bemand door twee dames Ann en Colette.

Ann en Colette bemanden de ook de telefoon. Dat betekende dat pa zijn telefoon (en door de jaren heen gsm) kon doorschakelen naar het bedrijvencentrum. Wij hebben Ann en Colette enorm veel aan de lijn gehad. Als pa zijn gsm liet slingeren, verkeerde drukte toen hij moest opnemen, of gewoon liet rinkelen omdat hij niks voelde trillen of hoorde, dan kregen we altijd één van beide aan de lijn.

"Bedrijvencentrum Kortrijk, met Ann."
"Euh Ann, hier met Tim, de zoon van Martin. Is mijn vader er niet?"
"Ik heb hem nog niet gezien vandaag Tim, moet ik een boodschap nalaten?"
"Nee, bedankt. Ik probeer hem straks nog eens te bellen."
"Ok, tot de volgende keer."

En dat was dan de volgende keer dat hij weer eens niet te bereiken was.

In 2010 werd het Bedrijvencentrum heringericht en anno 2015 is het een zeer mooi centrum met veel faciliteiten voor kleine bedrijven of starters. Ook Ann staat nog steeds present in het secretariaat. Colette is helaas overleden.

Pa en ik waren erbij bij de heropening van het Bedrijvencentrum. Pa was er van plan terug te keren, nadat hij eind jaren '90 was veranderd van bureau bij ons thuis en later aan de overkant van de straat. Maar hij bleef beroep doen op de diensten, zoals de postbus en telefoon. Dus we konden Ann en Colette blijven bellen.

Ook ik heb via de gemeente kunnen werken in en met het Bedrijvencentrum. Als ambtenaar lokale economie was ik er om deel uit te maken van het bestuur van de bedrijventerreinvereniging BLeie. Als communicatieambtenaar ging ik er in 2013 met mijn collega Elke naartoe om Pol, de voorzitter, en Ann te interviewen in het kader van 30 jaar bedrijvencentrum. Het Bedrijvencentrum nam deel aan Open Bedrijvendag en Elke en ik voorzagen een groot artikel hierover in de infokrant van de gemeente Wevelgem. Je kan het hieronder nog eens lezen, vanaf pagina 12.

Op die manier trad ik een beetje in pa zijn professionele voetsporen.

TG

Geen opmerkingen:

Een reactie posten