maandag 20 april 2015

Martins brouwerij

Van Martins boekenkast gaan we over naar zijn brouwerij. Niet dat hij bier brouwde. Hij heeft dat in 1986 wel ooit eens geprobeerd, en met weliswaar vruchtbare gevolgen. Maar voor de rest stopt zijn brouwerscarrière daar en heeft hij de wereld geen noemenswaardige brouwsels achter gelaten.

In zijn brouwerij gaan we op zoek naar pa zijn favoriete bieren en dranken. Misschien wel handig, nu het mooie weer stilaan zijn intrede doet.

Maar we beginnen de reeks eigenlijk met nog een boek uit zijn boekenkast. Eigenlijk het beste en interessantste wat hij ooit kocht. Bij het Davidsfonds dan nog!

Het boek "Trappist, het bier en de monniken" van Jef van den Steen beschrijft de geschiedenis van de trappistenbrouwerijen en ook hun bieren. Moet je zeker niet lezen als je er geen enkele van staan hebt in je frigo of kelder. Anders verga je gewoon van de goesting.

Ik las het boek ooit eens op kot in Gent toen ik het uit pa zijn boekenkast had gehaald. Na 4 bladzijden was ik al op weg naar de dichtst bijzijnde supermarkt om enkele exemplaren te halen. Want op dat moment, 2004 had ik er nog geen enkele geproefd. Daar is gelukkig doordat boek verandering in gekomen.

Bij de trappisten (ken je ze allemaal :-)) zitten 2 van pa zijn favoriete bieren. Ik had ze de winnaars al beloofd in de quizvraag op de blogpost "Dieren". Ik kreeg 3 correcte antwoorden binnen, en deze week krijgen de gelukkigen te weten wat nu die precies die bieren waren.

Schol!

TG




Geen opmerkingen:

Een reactie posten