dinsdag 14 april 2015

Uit Martin zijn boekenkast: Aspe

Een reeks boeken die pa verzamelde, en ook zeker las, was die van Aspe. Pa had er zelf een tiental, en ik ben de reeks beetje bij beetje aan het vervolledigen. Dit weekend had ik er opnieuw twee gevonden op het boekenfestijn in Kortrijk.

De boeken vertellen de avonturen van de Brugse commissaris Pieter Van In, zijn bevallige echtgenote onderzoeksrechter Hannelore Martens en zijn vriend en collega inspecteur Guido Versavel. Dit zijn de vaste personages die in elk boek één of andere moord  of zaak oplossen.

De boeken zijn zeer gevat qua humor en kennen vooral een sterk hoofdpersonage. Pieter Van in is een flamboyante 50-er, verstokt roker, vrouwenliefhebber en vooral ... Duvelliefhebber.

Ik ben ervan overtuigd dat deze boeken alleen al de verkoop van Duvel hebben gestimuleerd. Bij ons thuis toch. Want pappie kon geen twee bladzijden lezen, vooraleer hij er één uit de frigo haalde. Ik begreep zijn gewoonte niet, tot ik in 2004 zelf aan de reeks begon. Ik kon hem begrijpen. Er gaan geen twee bladzijden voorbij zonder dat dit fantastische bier vermeld wordt. Na enkele passages kan je het gewoon niet meer houden, en moet er ééntje geopend worden.

Net als pa, lees ik vooral Aspes in de zomer, op mijn terras buiten. Want dan past een Duvel net iets beter.

In 2004 is zelfs een serie op tv gestart van Aspe. Ter gelegenheid daarvan werd een Aspe-zoektocht gelanceerd in Brugge. Pa en enkele collega's vanuit het bedrijvencentrum in Wevelgem trokken er heen om een "moord" op te lossen, te poseren op de set van de reeks (foto vind ik helaas niet meer) en vooral Duvel te proeven in de stamkroeg van Pieter Van In, L' Estaminet.

In het laatste boek van Aspe, maakte Van In bekend dat hij overstapt op Omer. Dat zal wat raar doen de eerste keer dat ik dat zal lezen. Ik ga niet vlug naar de frigo lopen denk ik.

Ik, en ik ben ervan overtuigd ook pa, zullen het op Duvel houden!

TG


Geen opmerkingen:

Een reactie posten